במסגרת אפיון התפקידים בשירות האזרחי-לאומי, ניתחנו כל תפקיד בשירות ביחס לכישורים והמיומנויות הנדרשים על מנת לבצע אותו כתשתית לתהליך המיון, וכן באשר להזדמנויות שהוא פותח לרכישה ושכלול של מיומנויות תעסוקתיות כמנוף לכניסה לשוק העבודה ואף למוביליות חברתית.

 

לשם כך בחרנו מערכת מושגית לפיה נבצע את ניתוח התפקידים, זאת באמצעות:

א. חקר ספרות שבחן אלו מושגים קיימים בשימוש בעולם התעסוקה הנוכחי ובראיית עולם העבודה המתפתח, בארץ ובעולם.

ב. מחקר שדה שבחן אילו דרישות תעסוקתיות מאפיינות את התפקידים השונים בשירות הלאומי-אזרחי.

 

מתוך ראיית ההתנדבות לשירות הלאומי-אזרחי כשער ומנוף לעולם העבודה, בחרנו לתת קדימות למושגים הגזורים מעולם העבודה המתפתח. את המושגים הללו שאבנו ממודל "I PRO – כישורים לעולם עבודה משתנה" - מודל שפותח על ידי ג'וינט ישראל תבת בשותפות עם משרד העבודה. מושגים אלו משמשים אותנו במרכיב של "פיתוח מיומנויות". לעיון במודל :

 מודל I PRO | כישורים לעולם עבודה משתנה

היות והדרישות התעסוקתיות המאפיינות תפקידים בשירות הלאומי-אזרחי דומים לכישורים כאלה ואחרים המופיעים במודל I PRO – השתמשנו במושגי המודל גם עבור מרכיב ה"כישורים" (למשל: למידה עצמאית, חשיבה יצירתית, אמפתיה, עבודת צוות). כאשר זוהו כישורים נדרשים שאינם חלק מהמודל (למשל: הבנה ויישום של ידע חדש, שיטתיות וסדר, התמדה בשגרה, עמידה מול קהל) ניסחנו אותם על בסיס מושגים ומילונים תעסוקתיים מקובלים (אפשר למצוא מושגים כאלה למשל ב O*NET OnLine).

 

  הכישורים הנדרשים לביצוע התפקיד

  • פרואקטיביות  - לקיחת אחריות, יוזמה ונקיטת פעולה אקטיבית.
  • חוסן  - יכולת להתמודד ולהמשיך לתפקד במצבי דחק ובמצבים קשים מבחינה רגשית.
  •  הישגיות - דחף לפעול, הצבת מטרות, נכונות להשקיע ולשלם מחירים לשם השגתן.
  • הבנה ויישום של מידע חדש - יכולת ללמוד וליישם ידע ומיומנויות שנלמדו.
  • למידה עצמאית  -  זיהוי פערי ידע, בניה ותכנון של תהליך למידה, נקיטת יוזמה ופעולה אקטיבית של למידה במטרה להשתפר. התמדה בלמידה, גם ללא מסגרת מובנית, ניהול סביבת למידה, יכולת לקבל סיוע מאחרים בתהליך הלמידה.
  • אוריינות דיגיטלית בסיסית -  שליטה בכלים ובמדיה דיגיטלית הנפוצים בסמארטפון ובמחשב, יכולת  שימוש בישומי מחשב בסיס פנימיים. 
  • אוריינות דיגיטלית מתקדמת - יכולת איתור מידע על בסיס כלים דיגיטליים, פתרון תקלות טכניות, אימוץ פלטפורמות וכלים דיגיטליים לייעול העבודה ולפתרון בעיות.
  •  שיטתיות וסדר -    ביצוע משימות באופן שיטתי ומסודר.
  • התמדה בשגרה -   שמירה על איכות ויעילות במשימות חוזרות ושגרתיות.
  • יסודיות -    ערנות והקפדה על פרטים.
  • עמידה בלוחות זמנים -     עמידה בלוחות הזמנים לביצוע.
  • ניהול משימות מרובות -   התמודדות יעילה עם עומס משימות, יכולת לקבוע סדרי עדיפויות ולהגיב ללא צפוי.
  • עבודה לפי נהלים והנחיות  - הקפדה על נהלים ופעולה בהתאם להנחיות.
  • פתרון בעיות -  התמודדות עם בעיות, שינויים ואתגרים, הפעלת חשיבה יצירתית, ניסיון ליישם ולהעריך פתרונות שונים, בחירה של הפתרונות.
  • יצירתיות וחדשנות - יכולת לחשוב על דרכים שונות ומגוונות לביצוע משימות. יכולת להסתכל על הקיים מזווית חדשה ולייצר פתרון מקורי ושונה. יכולת לחשוב על נושאים מוכרים בסביבות חדשות.
  • ידידותיות -   יכולת לייצר קשרים בקלות ובמהירות ולהרגיש בנוח בסביבה חדשה.
  • עבודת צוות - שיתוף בידע  וברעיונות, הזדהות עם מטרות הצוות, זיהוי קשיי הצוות, קידום לכידות צוותית. 
  • אסרטיביות - יכולת להציב גבולות ברגישות ובנחישות.
  • גיוס והנעת אחרים -  עידוד ורתימת אחרים לביצוע משימות.
  • אמפתיה -  היכולת לזהות ולהבין את צרכי האחר ורגשותיו לאור ההקשר, הצעת תמיכה ועזרה, מודעות ומוכנות להגשת עזרה בהתאם לצרכי האחר ורגשותיו.
  • סובלנות וסבלנות  - סובלנות וסבלנות לאחר ולשונה.
  • עמידה מול קהל -  יכולת להעביר מסר / להציג נושא מול קהל באופן בטוח ובהיר.
  • ייצוגיות -   התנהלות המייצגת את המערכת ומותירה רושם מקצועי.
  • שירותיות - תודעת שירות ויכולת לתת מענה אדיב ומכבד.

 

 

המיומנויות התעסוקתיות 

  • למידה עצמאית - זיהוי פערי ידע, בניה ותכנון של תהליך למידה, נקיטת יוזמה ופעולה אקטיבית של למידה במטרה להשתפר. התמדה בלמידה, גם ללא מסגרת מובנית, ניהול סביבת למידה, יכולת לקבל סיוע מאחרים בתהליך הלמידה.
  • פיתוח  מיומנויות ואסטרטגיות למידה -  ניצול הזדמנויות ללמידה, איתור מקורות מידע, כולל מקורות  דיגיטליים, חיפוש, סינון וברירת מידע ממגוון ערוצים. הכרות עם שיטות למידה שונות ואימוץ השיטות המיטביות, יכולת ליישם משימות בהתאם לידע שנלמד.
  • רפלקציה והערכת למידה - מעקב אחר הישגי למידה בהתאם לתכנון, הגדרת קריטריונים למדידת איכות הלמידה ויישומם, התבוננות עצמית ובקשת משוב מאחרים לטובת שיפור הלמידה.  
  • תקשורת ושיתוף פעולה בעולם דיגיטלי -  שיתוף מידע ויצירת חיבורים בינאישיים דרך פלטפורמות דיגיטליות, צ'ט, גוגל דרייב, שיתוף יומנים וכו', התנהלות בהתאם לנורמות התנהלות מקובלות באינטראקציה דיגיטלית, ניהול זהות דיגיטלית. 
  • יצירת תוכן דיגיטלי -  שימוש בערוצים  דיגיטליים להעברת תכנים, מסרים והצגת מידע, תוך שימוש בתמונות, סרטונים ואמצעיים ויזואליים כתובים.
  • פתרון בעיות בסביבה מתוקשבת - איתור צרכים ומידע, שימוש בכלים דיגיטליים לפתרון בעיות.
  • בטיחות בשמירת מידע במרחב הדיגיטלי - הגנה על מכשירים, על נתונים אישיים ופרטיות, הפעלת אמצעי זיהוי וסיסמאות, הבנה בסוגיות של אבטחת פרטיות ברשת והפעלת כלים לשמירתה. 
  • ניהול משימה - הבנת המשימה על מרכיביה, תרגומה ליעדים ולתפוקות, שלבים, פעולות ותוצרים נדרשים. עבודה שיטתית ומסודרת, ניהול משימות מרובות.
  • ניהול זמן -  דייקנות ,עבודה בהתאם ללוחות זמנים שנקבעו.  תכנון זמן, הערכת זמן ביצוע למשימות שונות,  תעדוף, עמידה בלוחות זמנים.
  • איזון אפקטיבי בין זירות החיים השונות  -  ניהול סדר יום, בניית מנגנונים יעילים ומתוכננים לטובת איזון והתנהלות אפקטיבית בין הזירות השונות, ניהול ערוצי סיוע, היכולת להיעזר בגורמים חיצוניים לטובת איזון והתנהלות אפקטיבית בין זירות החיים השונות.
  • תקשורת בינאישית  -הקשבה פעילה, התאמת תקשורת להקשר, יכולת להעביר מסר,  הבעת עמדה ודעה, זיהוי וניהול קונפליקטים.
  • עבודת צוות  - שיתוף בידע וברעיונות, הזדהות עם מטרות הצוות, זיהוי קשיי הצוות, קידום לכידות צוותית.
  • אמפתיה  - היכולת לזהות ולהבין את צרכי האחר ורגשותיו לאור ההקשר, הצעת תמיכה ועזרה, מודעות ומוכנות להגשת עזרה בהתאם לצרכי האחר ורגשותיו.
  • רב תרבותיות סובלנות וקבלת האחר - הכרות עם נורמות וכללים בתרבויות השונות,  פתיחות וסקרנות לתרבויות שונות,  התאמת התנהגות מילולית ולא מילולית לתרבויות השונות.
  • ניהול רושם בסביבה פיזית - גיבוש תפיסה עצמית, הכרה בכישורים, יכולות חוזקות, ערכים, צרכים וייחודיות, תוך מודעות לחולשות ולאתגרים המקצועיים. הצגה עצמית מילולית העברת תפיסה עצמית באופן ממוקד, באמצעות שפת גוף, הופעה חיצונית, מחוות רגש ואינטואיציה, תוך התאמה להקשר ולקהל היעד.
  • מיתוג ורישות (רשתות פיזיות ודיגיטליות) - נוכחות דיגיטלית, יצירת טבעית אצבע דיגיטלית מיטבית, במגוון פלטפורמה, יצירת קשרים מקצועיים, שימור ומינוף קשרים מקצועיים.
  • יכולת פתרון בעיות - התמודדות עם בעיות, שינויים ואתגרים, הפעלת חשיבה יצירתית, ניסיון ליישם ולהעריך פתרונות שונים, בחירה של הפתרונות.
  • חשיבה יצירתית  - יכולת להסתכל על הקיים מזווית חדשה ולייצר פתרון מקורי ושונה. יכולת לחשוב על נושאים מוכרים בסביבות חדשות.
  • חשיבה ביקורתית - היכולת לבחון ולהעריך מידע, דעות או רעיונות באופן מושכל,  לגבש דעה  או עמדה באופן עצמאי.
  • יכולת קבלת החלטות - היכולת לקבל החלטת מתוך מגוון אפשרויות, יכולת להתבונן על תוצאות ההחלטה.